Sčítání a odčítání do 20 není v metodě Hejného věnována žádná pozornost. Děti si mají vytvořit svůj způsob, jakým tyto početní operace budou provádět. Po zkušenostech, které se mi vůbec nelíbily, bych ráda děti naučila počítat do 20 s přechodem tak, jak tomu je v klasické metodě, aby pak zdárně mohly navázat ve druhém ročníku.
V Hejného metodě v podstatě chybí ucelený metodický postup, umožňující dítěti si vytvořit trvalou představu číselné řady a způsobu početních operací v ní. Hejný předpokládá, že dítěti to „nějak dojde“, utvoří si svůj systém počítání, že se děti budou učit od sebe navzájem. Ve skutečnosti tomu tak zcela není. Ve srovnání s klasickou metodou úroveň počítání zaostává a je pak i problematicky použitelná v matematických prostředích, která jsou výborná na logické myšlení. Nelze však předpokládat, že po absolvování Hejného metody, budou všechny děti skvěle logicky myslet.
Metodický postup se opírá vždy o názor. Je jedno, jaký si dítě vybere – prsty, páseček, počítadlo, kolečka...Manipulací s názorem si dítě osvojí počáteční způsob, jak na to. Názor se postupně vytrácí, u každého jindy a jinak. Spoje sčítání odčítání do 20 jsou důležitým základem pro další počítání do 100, 1000 atd. Pokud je umí bez přemýšlení a natrénují je podobně jako je tomu u násobilky, pak máme úspěšně nakročeno k matematice v dalším ročníku. Toho dosáhneme jedině vytrvalým tréninkem. Aby dítě mohlo úspěšně pracovat v matematických prostředích (součtové trojúhelníky, čísla neposedové, hadi, autobus, děda Lesoň atd.), musí umět počítat.
Takže uvedu metodický postup, jak na to. Není to pro žádného z vás novinka, to jste se jako děti učili (i v množinové metodě 70. – 80. let).
- Orientace v číselné řadě 0 -10, později 11 -20 (lineární uspořádání)
Nyní máme natrénováno do deseti a tak do 20 děti zvládají intuitivně.
Dítě si musí být jisté, co je před/za uvedeným číslem (to jsou všechna čísla v daném číselném oboru)
a co je hned před/za uvedeným číslem (to je pouze jedno číslo).
Které číslo patří mezi uvedená čísla.
Která čísla představují větší/menší počet.
Porovnávání čísel (více, méně, stejně)
- Počítáme bez přechodu desítky v oboru 0 – 10
To trénujeme od začátku školního roku.
- Orientace v číselné řadě 11 – 20.
Viz výše.
- Dočítání do 10.
Máme na stěně dvojice sčítanců, které dají 10. To je potřeba při + - do 20 s přechodem 10.
Trénujeme tak, že řeknu číslo z číselného oboru 0 - 10 a dítě poví/napíše kolik chybí do 10.
- Rozklady čísel 1 – 10 na dva sčítance.
To je rovněž potřeba při + - do 20 s přechodem přes 10.
- Následuje + - typu 10 + 5, 15 - 5
S tím nemívají děti problémy.
- Dále následuje + - typu 13 + 2, 15- 2